komma-närmare-varandra-repliker

Det finns ju raggningsrepliker, som jag antar att vi alla här är hyffsat bekanta med. Men så finns det också de där replikerna som man använder för att få någon som sitter alldeles för långt bort att komma närmare. Alltså en person man redan känner, eller är åtminstone lite bekant med. Ibland förundras jag över hur totalt genomskinliga de är.
Några exempel:

"Åh, vad kallt det är här hos mig.." Här förväntas ju då den andre att säga "kom över till mig då" vilket gör att person nummer ett inte nödvändigtvis måste känna sig som initiativtagaren. Det gör det hela dock mycket jobbigare för person nummer två, som nu helt ofrivilligt blir initiativtagaren. Hur man än svarar på detta uttalande så kan det ju bli en invit. Säger denne "inte här" så blir det ju en "kom in i värmen hos mig", men om svaret är "ah, här med" så blir det ju "kom så värmer vi varandra. Det är klurigt det där, och minst sagt jobbigt om man precis sitter och tänker "åh, jag gillar den här personen, trevlig typ, vi kan prata så bra" och så visar det sig att den andre vill bli fysisk. Ibland är det ju bara trevligt förstås, men jag pratar om de gånger man faktiskt inte har något sånt i baktankarna.

"Är du inte kall? Vill du låna min jacka?" Klassiker. Funkar väl mest för killar till tjejer dock. Om man är tjejen blir ju det hela lite svårt. Jobbigt om det skulle vara så att man faktiskt fryser, men vill inte låna just hans jacka...

"Jag tror du är skyldig mig någonting" Den är lite jobbig om man inte har insett själv vilka signaler man har sänt ut. Det var ju bara på skoj? Eller? Funkar dock väldigt bra för personen som säger det, då det får den andre att känna sig lite skyldig och helt enkelt gå med på lite närkontakt.

Vad är era bästa komma-närmare-varandra-repliker?

Don Vito

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0