Ellen Ripley i Alienfilmerna


Detta är en hyllning till Alienfilmerna (mina absoluta favoritfilmer). De är de bästa för att:

Ellen Ripley inte är någon tönt som måste räddas av starka macho-killar. Det gör henne till den hetaste bruden i filmhistorien! Hon är självständig, modig och inte tillgjord som många kvinnliga karaktärer är i actionfilmer (och andra filmer). Ellen Ripleys karaktär är realistisk, för deflesta kvinnor är lika starka som henne (ok, psykiskt... kanske inte fysiskt). I alla fall de tjejer jag känner.
I de flesta actionfilmer finns det visserligen en tjej med som slåss, men hon måste alltid bli räddad av någon annan (en man) och så är det ju faktiskt inte alltid i verkligheten. Det finns inte en chans att det bara är män som kan rädda kvinnor och inte tvärt om. Och det finns inte en chans att det ALLTID är kvinnorna som behöver stöttas psykiskt (SOM DET ÄR I MÅNGA ACTIONFILMER). Jag känner många tjejer som många gånger har fått stötta mina killkompisar. Så det är skönt att det visas lite realism i Alienfilmerna!

Dessutom: Vem vill ha en tjej som hela tiden måste räddas?
Inte många skulle jag tro. Men för att även ge den svaga tjejen en "positiv" roll i filmen gör filmmakarna henne väldigt snygg och visar gärna någon nakenscen med henne.
Men frågan är om snygghet väger lika mycket som styrka?
Jag skulle tusen gånger hellre ha en tjej som var stark än en tjej som var svag men snygg. Så VARFÖR får männen i actionfilmer så ofta egenskapen "styrka" medan tjejerna får egenskapen "snygghet". Det är orättvist!

Nä, Alienfilmerna får dagens hyllning för att de visar verkligheten så bra. Se filmerna om du inte har sett dem!
// Pippi Långstrump


Kommentarer
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv:

tack för din fråga :)



2010-12-29 @ 12:48:25
URL: http://vadfanskajagheta.se
Postat av: malin

Tack för din åsikt :DD <3

Ha en trevlig kväll!

Kram <3

2010-12-29 @ 16:46:55
URL: http://malinbkarlsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0